torsdag 15 september 2011

Prisvärd italienare

Veckans vintips är ett vin som jag inte har vågat tipsat om tidigare - av helt egoistiska skäl. När det låg i beställningssortimentet gick det knappt att få tag på, eftersom det var så populärt. Jag beställde och beställde, men det var alltid slut. Och skulle jag tipsa om det, så skulle det ju bli ännu svårare att få tag på. Nu har vinet sålt så bra i beställningssortimentet att det har hamnat i ordinarie sortiment. Så nu tipsar jag om det mer än gärna. Vinet kommer från en av mina italienska favoritproducenter och heter Tommasi Appassimento nr 5354, 89 kr

Vinet har en doft av russin, körsbär och vanilj. Smaken är rund och fyllig med balanserad strävhet. Fruktigt, kryddigt och toner av russin och lakrits. Ett smakrikt vin med lång härlig eftersmak. Gott till smakrika rätter av ljusare kött och fruktiga och krämiga tillbehör. Vad sägs om kyckling med parmaskinka och balsamsås?

Appassimento innebär att vinet framställs av druvor som har fått torka före pressning. Skillnaden mellan en amarone och en appassimento är att druvorna torkar kortare tid för en appassimento.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar