onsdag 9 november 2011

Lakritspannacotta

Flera kunder har tipsat mig att göra lakritspannacotta. Kanske man ska slå till att göra en sådan i helgen? Pannacotta som efterrätt är något jag älskar. Det är ju så himla lätt att göra! Det är bara tiden i kylen man ska ta hänsyn till, så att man inte kommer på i sista stund att det är just en pannacotta man är sugen på. Så här tänker jag göra: Först lägger jag 1 st gelatinblad i kallt vatten i några minuter. Sedan kokar jag upp 4 dl grädde, 1 msk lakritspulver och 2,5 msk socker och drar kastrullen från plattan. Jag tar det smälta gelatinet och lägger i kastrullen och rör om och låter det svalna. Dags för portionering: Ytterligare en halv matsked av lakritspulvret fördelas i botten av 8 små glas eller 4 skålar. Jag häller på pannacottan och ställer in allt i kylen i ca 3 timmar. Tror att jag garnerar med lite hemmagjord hallonsylt. Har ni svårt att hitta lakritspulver - välkommen till Smakeriet. Här finns både pulver och stång att använda till nya spännande bakverk och desserter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar