onsdag 7 december 2011

Saffransskorpor med vit choklad

Fick ett trevligt mail som inspirerade mig och som jag vill dela med mig av

"Hej på er, här kommer lite bilder samt recept på det jag bakat av er goda vita choklad.

Saffransskorpor med vit choklad

105 g smör, rumstempererad, 210 gr råsocker (cirka 2 dl), 2 ägg, 1 kuvert saffran, 100 gram vit choklad, 340 gram vetemjöl (drygt 5,5 dl), 1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker. Stöt saffran med lite socker och vispa ner i äggsmeten Hacka chokladen grovt och rör ner i SMÖRET. Rör samman smörblandningen med äggblandningen. Blanda vetemjölet med bakpulver och rör ner i smeten Degen som blir resultatet skall inte vara alltför fast. Rulla den till 2 stycken rullar. Placera på plåt med bakplåtspapper, platta till dem och grädda nederst i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter eller tills längderna fått färg. Tag ut plåten, skär längderna till skorpor. Torka dom spröda i 10-15 minuter på eftervärmen, med öppen ugnslucka.

Jag använde mjölkfritt margarin samt dinkelmjöl och det gick lika bra.

Det här blir mumsiga skorpor som jag genast provsmakade med en mugg "saffran och chokladglögg" från Lillis Smakeri förstås."

Tack, Lillemor Mårtensson, för din inspirerande personlighet och livsglädje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar