torsdag 5 december 2013

Lussekatt på annat vis...

Visst, pepparkakor med ädelost är ju alltid gott till glögg, men jag tycker det kul att komplettera de kryddiga kakorna med andra härliga glöggtilltugg. Varje år låter jag mig inspireras av alla tips, som nästan finns i varenda tidning så här års, och provar gärna något nytt. Det ska vara kul och enkelt!

Här är, för mig, dock, en gammal favorit som kanske inte så vanlig för alla. Tror att det blir ett av mina bidrag på julafton.

Lusselaxar - Saffranstoast med rökt lax

Ingredienser: 5 lussekatter, 10 skivor rökt lax, 70 g philadelhiaost, 30 g crème fraiche, 1-2 citroner, dill till garnering, smör till stekning

Gör så här: Blanda philadelphiaost och crème fraiche och häll upp i en spritspåse. Dela laxskivorna i tre olika stora delar. Skiva lussekatterna i 2 cm tjocka skivor och stek i smör så att de blir som en toast. Spritsa ut lite philadelphiaostblandning på brödet, lägg på en bit lax. Garnera med lite spritsad ostblandning, en citronskiva och dill. Peppra slutligen några varv med svartpepparkvarnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar