måndag 23 april 2012

Rapport från Lakritsfestivalen

I helgen tog vi bilen ner till storstan och besökte årets Lakritsfestival. Den bara växer från år till år och antalet lakritstokar bara ökar. I år höll festivalen till på Munchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm. Inspirerad från första sekund! Herrans vad mycket olika produkter det finns. Lakrits är inte bara godis längre.
Den första salen erbjöd det som var mest nytt för mig - lakrits i hudvårdsprodukter. Kroppskrämer, schampo och tandkräm var några få produkter som fanns att botanisera sig med. Sedan var det bara att fylla på listan med olika lakritsprodukter - sött, salt, smaksatt, kombinerat med choklad, marmelad, glass, sockervadd, te, mm. mm.

Årets Svenska Folkets Favoritlakrits blev Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow och jag förstår helt klart det valet. Det är en glutenfri lakritskula som är doppad i mjölkchoklad. Helt fantastisk god, för en som verkligen har snöat in sig på choklad och lakrits i kombination. Finns givetvis hos oss på Smakeriet.

En helt annan produkt som faktiskt hade premiär på festivalen, var Helsingborgs Lakrits. En öl med mild lakritston i eftersmaken. Kul att prova och smaken är som baken - delad. Jag tyckte den var ok, men inte mer. Mitt sällskap gillade den bättre. Artnr 89888, 24,50 kr.

Givetvis var besöket till för att hitta inspiration och eventuellt nya produkter och jag hoppas ni med mig ser fram emot nyheter som dyker upp på lakritshyllan hos Smakeriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar